Vasario 12 d. Vilniuje įvyko susitikimas ir diskusija su ES Transporto Komisare Violeta Bulc. Kalbėta daugiausia apie kelių transportą, efektyvumą, taršos keliamas problemas, ateities transportą, geležinkelius, Rail Baltica, dronus ir kt. Eurokomisarė V. Bulc į Lietuvą atvyko su Vyriausybės atstovais aptarti kai kuriuos transporto sektoriaus klausimus, tačiau ji skyrė laiko susitikti su verslo, mokslo ir profesinių sąjungų atstovais. Lietuvos pramonininkų konfederacijos ir vežėjų asociacijos Linava atstovai pasinaudojo susitikimo Vilniuje galimybe iškelti kelių transportui skaudžiausias problemas prieš konfederacijos rengiamą verslo atstovų misiją į Briuselį vasario 27 – kovo 1 d.

Kaip pažymėjo Komisarė, transportas išmeta apie ketvirtadalį visų ES išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų. Net 73% šių dujų išmeta kelių transportas. O geležinkelių transportas yra saugiausias ir tvariausias keleivių ir krovinių pervežimo būdas. Todėl ES rūpinasi, kad jis būtų kuo konkurencingesnis ir patrauklesnis.

Susitikime V.Bulc pateikė duomenis, kad prognozuojama, jog iki 2050 m. krovinių vežimo srautai išaugs 60 proc., todėl kyla susisiekimos sistemos tvarumo užtikrinimo iššūkiai. ES transporto ir saugojimo sektoriuje dirba daugiau kaip 11 mln. asmenų ir sukuria daugiau kaip 5 proc. ES vidaus produkto – tai reikšmingas sektorius visai ES ekonomikai.

Tikimasi, kad artimiausiais metais ES susisiekimo politika lems standartizuotuotus, skaitmenizuotus kelių sprendinius, sąžiningą socialinę politiką dirbančiųjų atžvilgiu ir įgyvendinamas rinkos taisykles. Bus diegiami bendrieji standartai ir paslaugos įgalinančios multimodalinę susisiekimo sistemą visoje Europoje.

ES dėmesį skirs teisinio reguliavimo pritaikymui ir paskatoms, įskaitant investicijas į infrastruktūrą ir inovacijas, kas turėtų užtikrinti švarius ir automatizuotus sprendinius.

 ES transporto politika artimiausius penkerius metus bus nukreipta siekti pagrindinių tikslų:

  • didinti efektyvumą;
  • didinti susisiekimą tarp šalių narių ir globaliu mastu
  • dekarbonizacija
  • saugumas

Diskusijoje daug dėmesio buvo skirta ne tik geležinkeliui, bet ir kelių transportui. Profsąjungų atstovai pirmieji palietė vairuotojų sąlygų klausimą. V. Bulc komentavo Mobilumo paketą, o vežėjų asociacijos “Linava” prezidentas E. Mikėnas iškėlė klausimą, ar vežėjai, pavyzdžiui iš Baltarusijos, paisys Mobilumo paketo reikalavimų: “Daug diskutuojama apie Mobilumo paketą tarp ES šalių, tačiau neaišku kaip tai atsilieps trečiųjų šalių vežėjams ir kaip jie bus kontroliuojami”. Į tai V. Bulc atsakė, jog taisyklės bus taikomos vienodos visiems: tiek ES šalims, tiek trečiosioms.

Dėl komandiruojamųjų algų komisarė V.Bulc pažymėjo, kad transporto sektoriaus darbuotojai patenka į direktyvos taikymo sritį, tačiau direktyva bus pritaikoma prie transporto sektoriaus specifikos, tarptautiniam judėjimui bus taikomos išimtys, reglamentuojamas darbo valandų skaičius, įvedamas lankstumas, bet taip pat ir griežtesni poilsio režimo reikalavimai. Taip pat šalys narės turės užtikrinti tinkamą infrastruktūrą, kuri sudarytų sąlygas vairuotojams miegoti ne kabinose.

Kaip patikino susitikime dalyvavusi Lietuvos pramonininkų konfederacijos Verslo aplinkos ir ekonomikos departamento direktorė Gražina Tarvydienė, “Europos Komisija skatina investuoti į infrastruktūrą, išmaniuosius matuoklius, vystyti ir kurti naujas baterijas ir prisitaikyti prie žiedinės ekonomikos principų. Tai gairės mūsų atsakingų ministerijų strategams bei realios galimybės verslui”.

Eurokomisarė apibendrino diskusiją: “transportas yra sistema, tad būtinas visų žmonių įsitraukimas į problemų sprendimą”.

LPK

Leave a Comment