Lietuvos pramonininkų konfederacija (LPK) pateikė siūlymus dėl žaliųjų mokesčių pakeitimų Lietuvos Respublikos finansų ministerijai ir Mokestinių lengvatų peržiūros tarpinstitucinės darbo grupės nariams. LPK teikiamų mokestinių pakeitimų tikslas yra subalansuotai įgyvendinti žaliosios politikos siekius.

Tikisi subsidijų iškastiniam kurui sumažinimo

Lietuva mažiau nei vidutiniškai ES valstybės narės remia iškastinio kuro naudojimą: Lietuvoje subsidijos iškastiniam kurui siekia 78 eurus per metus vienam gyventojui, kai ES vidurkis yra apie 112 eurų. Todėl LPK pritaria subsidijų iškastinio kuro mažinimo krypčiai, tačiau ragina trumpu-vidutiniu laikotarpiu akcizo mokesčiu toliau neapmokestinti gamtinių dujų naudojamų vidaus degimo varikliuose.

Ši lengvata buvo įdiegta siekiant skatinti įsigyti brangesnes gamtinėmis dujomis varomas transporto priemones – keleivinius autobusus ir krovinines mašinas, vietoje pigesnių dyzelinių. Gamtines dujas transporto priemonėse be jokių techninių sprendimų ir investicijų galima pakeisti biodujomis, todėl trumpuoju laikotarpiu tikslinga tęsti šią lengvatą, siekiant skatinti keleivių vežėjus įsigyti tokias transporto priemonės. Per anksti panaikinus šią lengvatą, būtų sudaromos palankesnės sąlygos taršių (dyzelinių) automobilių įsigijimui ir eksploatavimui.

Palaiko automobilių taršos mokestį

Pramonininkai, kaip vieną iš mokestinių pakeitimų, siūlo įvesti periodinį automobilių taršos mokestį. Aplinkosaugos mokesčiai Lietuvoje sudaro maždaug 6 proc. visų biudžeto pajamų, tuo tarpu Latvijoje apie 11 proc. – daugiausiai ES, o ES vidurkis – apie 8 proc. Pagrindinis aplinkosauginis mokestis Lietuvoje yra akcizai, tuo tarpu transporto arba oro taršos mokesčiai yra labai maži. Kitose ES šalyse reikšmingą dalį biudžeto sudaro įvarus transporto mokesčiai.

LPK nuomone, 2020 m. liepos mėn.  įsigaliojęs automobilių registracijos metu mokamas taršos mokestis nėra tinkamas, kadangi jis neskatina gyventojų keisti taršius automobilius į mažiau taršius, nes yra administruojamas tik automobilio registracijos metu. Jeigu taršus automobilis nėra parduodamas, jis yra neapmokestinamas taršos mokesčiu. LPK siūlo panaikinti dabar galiojantį automobilių registracijos metu mokamą taršos mokestį ir vietoje jo įvesti mažesnį, bet periodinį taršos mokestį, kuris būtų susietas su automobilio CO2 emisijomis.

Žalieji tikslai – ne tik verslui, bet ir visuomenei

Taip pat pateiktas pasiūlymas skatinti žaliųjų technologijų naudojimą ir žaliosios infrastruktūros vystymą. LPK pritaria ekonomistų ir tarptautinių organizacijų siūlomiems principams žaliųjų mokesčių didinimą susieti su mokesčių mažinimu kitose srityse. Siekiant žaliosios politikos tikslų įgyvendinimo, labai svarbu yra visos visuomenės aktyvus įsitraukimas – ne tik įmonės, bet ir gyventojai turi būt skatinami mažinti išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį.

LPK atkreipia dėmesį, kad šiuo metu EK svarstoma pakeisti PVM taikymo taisykles ES, įvedant daugiau lankstumo šalims narėms nustatyti norimus PVM tarifus. EK ragina visas šalis nares žemesnių PVM tarifų netaikyti dujoms, chemijos produkcijai (pesticidams, trąšoms ir pan.), bet ragina PVM lengvatas taikyti srityse, kurios būtų naudingos visuomenei – pavyzdžiui, elektromobiliams, saulės jėgainėms, ir pan.

LPK pasisako už tai, kad sumažinus, o ilguoju laikotarpiu panaikinus subsidijas iškastiniam kurui bei įvedus periodinį taršos mokestį, į biudžetą surinktos lėšos, kurios galėtų siekti 300-400 mln. Eur priklausomai nuo taršos mokesčio tarifo, būtų naudojamos ekonomikos žaliosios transformacijos ir skaitmeninimo tikslams pasiekti. Siūlome laikytis principo, kad ne tik verslas, bet ir visa visuomenė turi prisidėti prie žaliosios politikos tikslų įgyvendinimo.

FACEBOOK

Artimiausi renginiai

16 Sep

Konferencija „Naujo...

  • Konferencija „Naujos verslo realijos sankcijų ir AML pasaulyje: ar tai svarbu tik finansų įstaigoms?“