Kovo 17 d. Briuselyje vykusioje konferencijoje, kurią organizavo Europos Komisija (EK), suinteresuotų organizacijų ir įmonių atstovai išreiškė savo požiūrį į antidempingo tyrimuose naudojamos metodologijos galimus pakeitimus, susijusius su rinkos ekonomikos statuso (RES) suteikimu Kinijai. Lietuvos pramonininkų konfederacija (LPK) pasisakė prieš Europos Sąjungos (ES) sprendimą suteikti RES Kinijai be galimybės taikyti veiksmingas prekybos apsaugos priemones.

Pasak LPK vyriausiojo atstovo prie tarptautinių organizacijų Gintaro Morkio, veiksmingų prekybos apsaugos priemonių pakeitimai šioje srityje būtų pražūtingi pramonės sektoriams ir mažoms bei vidutinėms įmonėms.

„Kinijos praktika nustatant kainas, taikiant subsidijas pramonės šakoms ir kiti rinkos taisykles iškreipiančios politikos veiksmai aiškiai nedera su RES statusu. Šiuo metu dedama daug pastangų industrializuoti Europą. Priėmus sprendimą suteikti RES statusą Kinijai, tai keltų pavojų ES pramonės šakoms, investavusioms pinigus ir sukūrusioms darbo vietas ES, taip pat vartotojams, kurie mokėtų didesnę kainą, kai Europos bendrovės būtų priverstos užsidaryti“, – sakė G. Morkis.

Kinijos praktika nustatant kainas, taikiant subsidijas pramonės šakoms ir kiti rinkos taisykles iškreipiančios politikos veiksmai aiškiai nedera su RES statusu. Šiuo metu dedama daug pastangų industrializuoti Europą. Priėmus sprendimą suteikti RES statusą Kinijai, tai keltų pavojų ES pramonės šakoms, investavusioms pinigus ir sukūrusioms darbo vietas ES, taip pat vartotojams, kurie mokėtų didesnę kainą, kai Europos bendrovės būtų priverstos užsidaryti.

Pagrindinės ES prekybos partnerės – JAV, Kanada, Japonija – nesiruošia keisti savo pozicijos dėl RES suteikimo Kinijai ir iki šiol tik ES svarsto galimybę pakeisti dabar gerai veikiančią antidempingo politiką.

Už prekybą atskingą Europos Komisijos narė Cecilia Malmstrom konferencijoje sakė, kad EK vis dar neapsisprendė dėl RES suteikimo ir jo modalumų: sprendimas bus priimtas gerbiant procedūras: atlikus poveikio vertinimą ir viešąją konsultaciją.

Taip pat ji pabrėžė, kad nė viena iš trijų EK identifikuotų opcijų nėra ideali ir gali turėti žalingų pasekmių, todėl negalima laukti prekybinio karo ar nenuspėjamo Pasaulio Prekybos organizacijos (PPO) ginčų sprendimo rezultato – būtina patiems sukurti prekybos apsaugos sistemą, kuri atitiktų PPO taisykles ir išlaikytų veiksmingas apsaugos priemones. Komisarės teigimu, nėra prieštaravimo tarp atvirumo tarptautinėje prekyboje ir veiksmingų prekybos apsaugos priemonių.

EK Prekybos generalinio direktorato atstovas Leopoldo Rubinacci teigė, kad EK analizuoja visus įmanomus variantus. Taip pat pabrėžė, kad visos paminėtos „lengvinančios“ priemonės yra teisiškai pagrįstos ir galėtų būti taikomos. Jo nuomone, būtina priminti Kinijai, kad reikia įgyvendinti reformas ir procedūras (pavyzdžiui, dėl subsidijų notifikavimo). EK šiuo metu rengia ataskaitą apie Kinijos taikomas subsidijų schemas ir jų tipus.

Verslo atstovų nuomonės pasiskirstė tradiciškai: pramonės atstovai (europinės ir nacionalinės asociacijos) pasisakė prieš statuso suteikimą, kai importuotojai reikalavo atvirumo ir būtinybės išvengti prekybinio karo su Kinija.

Pateikiame konferencijoje išsakytų nuomonių santrauką:

  • Prieš RES susibūrusios 35 pramonės šakų koalicijos AEGIS nuomone, Kinija nėra rinkos ekonomika ir nežaidžia pagal rinkos taisykles, todėl RES suteikimas pavers AD antidempingo priemones priemones neveiksmingomis: 80 proc. AD priemonių yra prieš Kinijos importą (nuo 2010 m. globalių AD/AS priemonių prieš Kiniją padaugėjo 60 proc. Ji taip pat kritikavo EK paskelbtą viešą konsultaciją ir poveikio vertinimą bei teigė, kad bet kuri metodologija, kuri remsis Kinijos kainomis/kaštais, nebus veiksminga, nes negeneruos dempingo maržos, taip pat atkreipė dėmesį, kad AS antidempingo priemonės neveiks, nes subsidijos yra neskaidrios, sunkiai susekamos.
  • BUSINESSEUROPE atstovų nuomone, Kinija nėra rinkos ekonomikos valstybė, ji turi atitikti ES kriterijus, būtinas koordinavimas su JAV, Japonija, taip pat ES pramonei ir jos konkurencingumui būtini veiksmingi TDI prekybos apsaugos instrumentai, o su Kinija reikia siekti subalansuotų santykių.
  • Europos plieno asociacija išsakė nuomonę, kad šis sektorius kenčia nuo Kinijos plieno pertekliaus ES viduje ir trečiosiose rinkose, o Kinijos plieno sektorius negali būti traktuojamas kaip rinkos sektorius.
  • Vokietijos pramonės konfederacija (BDI) prašė paviešinti EK teisininkų išvadas dėl PPO protokolo nuostatų interpretavimo; sakė, jog svarbu koordinuoti pozicijas su JAV ir kitais partneriais, pvz. G7; ragino Kinija mažinti perteklių ir glaudžiau bendradarbiauti su ES.
  • Dviračių gamintojų asociacija CONEBI pabrėžė, kad būtina konkuruoti vienodomis sąlygomis, nes perteklius yra milžiniška problema (ES dviračių paklausa yra mažesnė nei vienos Kinijos įmonės metinė produkcija).
  • Plieno vamzdžių asociacija ESTA išsakė nuomonę, kad AD tyrimuose neįmanoma naudoti Kinijos kainų/kaštų, o ES muitai yra labai maži.
  • Pozicijas taip pat išdėstė trąšų, keramikos, cemento ir kitų sektorių asociacijos.
  • Importuotojams atstovaujanti Užsienio prekybos asociacija (FTA) laikėsi nuomonės, kad ES yra teisiškai įpareigota nebesinaudoti alternatyvia metodologija, o RES suteikimas nereiškia, kad padaugės dempinguoto importo ir bus prarastos darbo vietos. Tačiau pabrėžė, kad AD muitai skaudžiai veikia importuotojus ir vartotojus.
  • Prekybos tinklų asociacija Eurocommerce kalbėjo, kad ES pareiga suteikti RES, nepriklausomai nuo to, ar Kinija atitinka ES RES kriterijus. ES ir toliau galės naudotis visomis priemonėmis prieš nesąžiningą prekybą, o prekybos tinklams/importuotojams reikia teisinio prognozuojamumo, todėl negalima veltis į brangiai visomis prasmėmis kainuojančią PPO bylą. Pasak Eurocommerce atstovų, laisva prekyba turi veikti abejomis kryptimis, o geri santykiai su Kinija yra būtini mūsų ekonomikai.
  • Kinijos misijos ES atstovai pabrėžė, kad ES privalo pakeisti metodologiją AD tyrimams, o Kinija siekia ne RES, bet metodologijos pakeitimo.
  • Kinijos tarptautinės prekybos rūmai atkriepė dėmesį, kad ES bus sunku pateisinti dirbtinai dideles dempingo maržas.
  • Konferencijoje dalyvavę profesinių sąjungų atstovai (IndustryAll, kalbėję ETUC ir JAV profsąjungų vardu) kalbėjo, kad ES rizikuoja suteikti dominuojančias pozicijas Kinijai daugelyje sektorių, o tai leis Kinijai naudotis šia dominuojančia padėtimi. Pasak jų, EK poveikio analizė yra per daug minimalistinė – neįvertina TDI atgrasymo poveikio kitiems sektoriams. Atkreiptas dėmesys, kad Kinija prisijungė tik prie pusės ILO konvencijų ir rekomendacijų darbo, sveikatos ir saugos srityje, todėl RES gali daryti poveikį ES socialiniam modeliui.

ARTIMIAUSI RENGINIAI

FACEBOOK