Kalba suvokiama kaip tautos kultūros, psichologijos ir filosofijos veidrodis, dažnai vienintelis šaltinis jos istorijai ir dvasiai pažinti. Verslo kalba – atskira kalbos sritis, turinti specifinę leksiką, aplinką ir skirta įmonės tikslams išreikšti. Kertiniai sėkmės veiksniai yra kaina ir kokybė, o trečioji sėkmės sąlyga – tinkama jų komunikacija.

Verslininko kalba yra įmonės komunikacijos dalis, o kiekvieno verslininko kalba yra jo kvalifikacijos, charakterio, išsilavinimo, skonio ir net socialinės padėties atspindys. Taigi mūsų kalba atspindi mūsų įmonę ir mus pačius. Tad kaip pasirodyti tinkamai? Regis, aprangos, elgsenos protokolinių reikalavimų jau paisome – bent jau nebematyti baltų kojinių ir juodų batų derinio. Deja, teigiamą įspūdį gali sugadinti pirmas ištartas sakinys, iš kurio paaiškėja, kas yra kas. Koks pokalbio tikslas bebūtų – ar informacija, ar motyvacija, ar ryšio sustiprinimas – yra keletas universalių dėsnių, kuriuos pravartu prisiminti.

  1. Prieš pokalbį pravartu pasidomėti įmone, su kurios atstovu susitinkate, t. y. žinoti, kuo ji gyvena, jos laimėjimus, pastarojo meto naujienas, pagrindinius produktus, rinkas ir pan.
  2. Pokalbį pradėkite abiem pusėms įdomia neutralia tema – laisvalaikis, orai ir pan. Pokalbiai neutraliomis temomis padeda atsipalaiduoti prieš rimtą pokalbį. Surasti profesinių sąlyčio taškų būna lengviau, jei surandama asmeninių sąlyčio taškų. Tai apie pašnekovą suteikia daug informacijos, praversiančios vėlesnio pokalbio metu.
  3. Labai praverčia empatijos jausmas – mokėjimas į situaciją pažvelgti iš pašnekovo pozicijų. Raskite ir kalbėkite tai, kas domina užsakovą, žvelkite į aptariamą situaciją iš jo pozicijų, atliepdamas į jo baimes ir lūkesčius, bandykite rasti sprendimų joms neutralizuoti.
  4. Visuomet stenkitės matyti žmogų pačioje palankiausioje šviesoje, ignoruokite trūkumus, akcentuokite privalumus. Daugelis žmonių save mato tik kitų akimis, tad jei stengsitės matyti jų geriausias savybes, jie jums bus taip dėkingi, kad stengsis iš tiesų taip atrodyti jūsų akyse.
  5. Būkite čia ir dabar. Vienintelė realybė – šis pokalbis. Vienintelė tikra informacija, kurią apie save pateikiate, yra čia ir dabar – kaip jūs reiškiate savo mintis, ar gerbiate pašnekovą, ar nepertraukiate, ar mokate jį išklausti. Iš to patyręs vadovas gali pasidaryti išvadas apie kvalifikaciją, patirtį, asmenybės brandą. Kartais gali apimti švaistomo laiko potyris, kai į pokalbį žmonės atsineša visą savo „bagažą“, o didžioji dalis pokalbio skirta tuščiam savo ego, statusui, praeities pasiekimams demonstruoti.
  6. Nevertėtų pamiršti, kad pokalbis yra diskusijų, o ne kovos laukas, skirtas nugalėti priešininką, ar bent jau pademonstruoti savo galią, stiprybę, erudiciją, jėgą, pranašumą. Ta trumpalaikė pergalė gal ir saldi, tačiau nepasiekia ilgalaikio tikslo – partnerystės, nestiprina ryšio. Reikia ieškoti to, kas vienija, o ne to, kas skiria. Niekuomet neužmirškite pokalbio tikslo, suvienykite savo ir pašnekovo jėgas tam tikslui pasiekti.
  7. Kita kertinė sėkmingo pokalbio savybė – gerbkite kitokią nuomonę, neobjektyvizuokite savosios tiesos, net jei manote, kad tai leidžia jūsų amžius, statusas, didesnė patirtis ar išsilavinimas. Gerbkite skirtumus ir kiekvieno teisę į savo tiesą, nes, nors kiekvienas iš mūsų esame unikalūs, esama dalykų, kurie vienija, ir paieškojus juos galima atrasti. Pagarba skirtumams atveria galimybes lankstumui.
  8. Svarbu justi skirtumą tarp įkalbinėjimo ir įtikinėjimo. Įkalbinėti – taikyti manipuliacines ir spaudimo poveikio technikas, siekiant gauti sutikimą. Sutikimas gaunamas, o kartėlis išlieka, tad tokie laimėjimai ilgalaikės naudos neatneša. Įtikinėjimas yra tikėjimas savo jėgomis, savo matymu, moralus poveikio būdas pasitelkiant argumentaciją, tačiau neprivatizuojant išskirtinių teisių į tiesą ir žinant, kad teisus tas, kuris geriau apgins savo nuomonę.
  9. Bendravimas yra dviejų krypčių eismas, kuriame klausymasis tiek pat svarbus, kiek kalbėjimas. Vienas pašnekovas pateikia informaciją, kitas suteikia grįžtamąjį ryšį, taip vyksta pažanga, tad vienodai svarbūs ne tik mokėjimo kalbėti, bet ir mokėjimo klausytis įgūdžiai. Optimali kalbėjimo ir klausymo taisyklė: nesisavinkite pašnekovui kalbėti skirto laiko! Tuo metu, kai nekalbate, klausykitės aktyviai, dėkite nuolatines sąmoningas pastangas suprasti, ką jis iš tiesų nori pasakyti, užuot pertraukinėję, pabaiginėję jo mintis ar mintyse tuo metu ruošdami savo atsakymą.
  10. Davimo-gavimo balansas – taip pat sudedamoji sėkmingo pokalbio dalis. Susidomėjimas aplinkiniais turi būti natūralus, nuoširdus, iš suvokimo, kad viena iš savirealizacijos ir pasitenkinimo formų yra pagelbėti žmonėms realizuoti visą savo potencialą. Tuomet tokie pagarbos komponentai, kaip vardo įsidėmėjimas, ateis natūraliai, bus lengva koncentruotis ne į save, o į pašnekovą, siekiant daugiau apie jį sužinoti, skatinti kalbėti apie save, nes tai galimybė daugiau pažinti, išmokti, perimti kito žmogaus patirtį. Tuo tarpu pašnekovo ego taip bus pamalonintas dėmesiu.
  11. Visuomet, visomis aplinkybėmis išlikite pozityvūs ir konstruktyvūs, net jei jūsų pašnekovas toks nėra. Suprantama, siekiant išspręsti problemas, pirmiausia reikia jas įvardyti, tačiau nereikia į jas susikoncentruoti. Neatsakykite į provokacijas taip pat, kaip pašnekovas, susilaikykite, kad į neigiamos emocijos įkrautą repliką neatsakytumėte tokia pat neigiamos emocijos įkrova. Nesiskųskite, nedejuokite, nevertinkite, neteiskite, nekritikuokite kitų, kurių nėra pokalbyje, laikykitės taisyklės, kad elgesys turi būti etiškas su visais be išlygų, ne tik su pokalbio dalyviais. Sakykite komplimentus! Mes pamiršome tikrąją komplimento paskirtį. Tai pagyrimas, kurio tikslas – pamaloninti kitą, pastebėti, padrąsinti, sustiprinti, o ne manipuliacijos priemonė, siekiant savo tikslų. Aš asmeniškai prieš ką nors pasakydama savęs paklausiu, ar apibendrintai tai, ką noriu pasakyti, sukuria pliusą ar minusą. Pokalbis gali nuvesti tiek į atskirtį, tiek į partnerystę.
  12. Būkite patikimas. Jūsų žodžiai – jūsų parašas. Net tarp aukščiausio lygio vadovų pastebimas polinkis įtikinama iškalba, įtaiga bei atvira demagogija siekti pokalbio tikslų. Trumpalaikiam rezultatui pasiekti tai gal ir efektyvu, bet jei žodžiai nekoreliuoja su realiais veiksmais, tai nuostolis ilgesnėje perspektyvoje bus didesnis, nei vienas sėkmingas sandoris – prarasta reputacija, prarasti ilgalaikiai, pasitikėjimu grįsti verslo santykiai. Tiesa – tai ilgalaikius stabilius dividendus duodanti investicija į reputaciją.
  13. Paskutinis patarimas išmesti iš galvos visus prieš tai surašytus patarimus – tiesiog būkite savimi. Valdyti savo emocijas, valdyti savo ego, valdyti savo liežuvį – valdyti pokalbį, valdyti rezultatą. Būti savimi turi teisę kiekvienas – lygiai taip pat, kaip jūs turite teisę būti savimi. Formaliosios taisyklės labai niveliuoja žmones, juk dalykinio pokalbio taisyklės iš esmės nesiskiria nuo bendrųjų pokalbio, etiško pagarbaus elgesio principų.

ArsLibri_GM2Giedrė Liutkevičiūtė, vertimų biuro „Ars libri| direktorė.

UAB „Ars libri“ yra aukščiausios kvalifikacijos ekspertų, vienijamų tų pačių vertybių – meilės savo darbui ir savo kalbai – komanda, vertimo ir vertėjavimo paslaugas valstybės ir verslo lyderiams teikianti jau kone 20 metų.

FACEBOOK

Artimiausi renginiai