Su nerimu skaičiuojamos paskutinės dienos iki spalio, kai baigsis naudojimosi Vieninga gaminių, pakuočių ir atliekų apskaitos informacine sistema (GPAIS) pereinamasis laikotarpis ir sistema taps privaloma. Atliekų darytojai, tvarkytojai, gamintojai bei importuotojai Aplinkos ministerijai jau nuo metų pradžios siunčia perspėjimus, kad neatsižvelgus į organizacijų įvardytus GPAIS trūkumus ir nesuvaldžius situacijos, gresia dar didesnis chaosas nei liūdnai pagarsėjusio e.sveikatos sistemos diegimo atveju.

Sėkmingas atliekų sutvarkymą įrodančių dokumentų išdavimas – tik išimtiniais atvejais

Kai kurie būtinieji moduliai sistemoje veikia tik iš dalies arba jų išvis nėra, trūksta ne tik integracinių sąsajų tarp GPAIS ir verslo valdymo sistemų, bet iki šiol į naująją sistemą nėra įkelti visi reikiami duomenys iš kitų registrų ar duomenų bazių. Tai tik kelios iš problemų, dėl kurių GPAIS naudotojams atstovaujanti Lietuvos pramonininkų konfederacija (LPK) nekart kreipėsi į Aplinkos ministeriją. Net ir baigiantis pereinamajam laikotarpiui, nėra spėta atsakyti į verslui rūpimus klausimus.

Vienas iš problematiškiausių naujosios sistemos trūkumų – atliekų sutvarkymą įrodančių dokumentų išdavimas per GPAIS. Dokumentus, įrodančius, kad pakuočių ir kitos atliekos yra sutvarkytos, privaloma išrašyti tik per šią sistemą, tačiau šiandien galima suskaičiuoti vos pavienius atvejus, kai tokie dokumentai buvo sėkmingai išduoti. Beveik pusšimtis įmonių jau tapo GPAIS įkaitais – atliekų tvarkytojai nuo metų pradžios dėl sistemos sutrikimų negali išrašyti pakuočių atliekų sutvarkymą įrodančių dokumentų, todėl gamintojų ir importuotojų organizacijos negali su jais atsiskaityti už suteiktas paslaugas.

Prašoma optimizuoti atliekų susidarymo apskaitą

Kitas svarbus klausimas, kurį kelia GPAIS naudotojai – po naujosios sistemos diegimo neproporcingai padidėjusi administracinė našta. Nuo šių metų atliekų darytojai turi rankiniu būdu suvedinėti kiekvienos atliekų siuntos duomenis. Toks atliekų susidarymo apskaitos būdas įmonėse visiškai prasilenkia su Ūkio ministerijos deklaruojamu siekiu mažinti verslui tenkančią administracinę naštą.

Rankinis duomenų įvedimas ne tik pareikalaus papildomų etatų atliekų susidarymo duomenų apskaitai, bet išaugins techninių klaidų tikimybę. Todėl LPK nekart kreipėsi į Aplinkos ministeriją, prašydama supaprastinti atliekų susidarymo apskaitos reikalavimus ir užtikrinti GPAIS programinį tobulinimą. Įgyvendinus automatinį duomenų pateikimą, būtų galima grįžti prie tokių pačių administracinių kaštų, kokie buvo iki GPAIS. Be to, automatiškai perduodant duomenis sumažėtų klaidų tikimybė.

Problemos nedingo, o sprendimams reikia bendradarbiavimo

Verslo bendruomenė pasisako už vieningą atliekų apskaitos sistemą ir yra suinteresuota sklandžiu jos veikimu, todėl ne tik informuoja ministeriją apie visus GPAIS trūkumus, bet aktyviai teikia pasiūlymus ir yra pasirengusi prisidėti ekspertinėmis žiniomis. Sprendžiant atliekų apskaitos tvarkymo problemas būtinas abipusis dialogas, todėl tikimės greitesnės reakcijos į raštu keliamus klausimus bei viliamės, kad bus atsižvelgiama į verslo bendradarbiavimo iniciatyvas, pastabas bei pasiūlymus.

Lietuvos pramonininkų konfederacija siekia atkreipti Aplinkos ministerijos dėmesį, kad pereinamojo laikotarpio pratęsimas pats savaime sistemos trūkumų neišsprendžia ir ragina priimti sprendimą, kuris padėtų išeiti iš susidariusios situacijos. Tam reikia kartu su GPAIS naudotojais įsivardinti ir pasitvirtinti baigtinį esminių GPAIS problemų sąrašą, įsivardinti sistemos trūkumų sprendimo grafiką. Sprendimas dėl pereinamojo laikotarpio pratęsimo ar nepratęsimo turėtų būti siejamas su visų esminių problemų išsprendimu.

ARTIMIAUSI RENGINIAI

13 Dec

Lietuvos pramoninink...

  • Lietuvos pramonininkų konfederacijos Kalėdų renginys ir Metų gaminio apdovanojimai

FACEBOOK